Dagboek: Safari Kenia

Bron: https://nomadtours.co.za/discover/highlights/amboseli-national-park/
Amboseli park (niet mijn foto)

Het een is ervaring die je nooit van je leven zal vergeten. Ik ben van mening dat het ook zeker iets is wat iedereen minimaal één keer moet doen in zijn of haar leven. Zien hoe wilde dieren leven, hoe ze jagen en hoe ze met elkaar omgaan. Het is waanzinnig! Ik heb het natuurlijk over een safari. Het is iets dat me altijd bij zal blijven, het is zo prachtig om wilde dieren te zien.  Ik ben samen met mijn ouders en broer in 2002 naar Kenia gereisd voor een safari en aansluitende hotelvakantie. Destijds was ik dus 12 jaar oud. Tijdens de safari hebben we eigenlijk als gezin een dagboek bijgehouden. Deze post heb ik dan ook mede te danken aan mijn moeder en broer.

Dag 1

Mijn broer, ik en moeders

Vannacht zijn we om 04.15 uur opgestaan om de reis te beginnen. Het plan is om 05.00 uur in de auto te stappen. De bus die ons naar het vliegveld in Zaventum/Brussel brengt vertrekt om 06.15 uur vanuit Breda. We moeten daar nog even wachten tot alle reizigers aanwezig zijn en dan vertrekken we. Het vliegtuig vertrekt om 11.00 uur dus we hebben tijd zat om op het vliegveld koffie te drinken en te winkelen. Zoals zo vaak het geval is, heeft het vliegtuig ook nog vertraging omdat het eten nog niet aan boord is. De uiteindelijke vertrektijd is 12.45 uur en de vlucht gaat ongeveer 8 uur duren. Na enkele mislukte pogingen om te slapen begon er gelukkig een film “Monster Inc.”, waar we met plezier naar gekeken hebben. Dan gaat de tijd ook weer wat sneller.

Nadat het vliegtuig geland was, zijn we in de bus naar het hotel in Mombasa gereden, hier slapen we één nacht en dan gaan we op de Jambo Safari. We kregen twee kamers naast elkaar met een tussendeur. Daniel en Roxanne op een kamer en vader en moeder op de andere kamer.

Dag 2

We werden gewekt om 06.00 uur en het ontbijt is om 06.30 uur, waar we naartoe gingen. Voordat we om 07.00 uur met de bus op weg zouden gaan naar het Tsavopark voor onze eerste gamedrive, moesten we nog even de koffers inpakken. Helaas regende het voor de eerste paar uur en het zag er ook naar uit dat het niet gelijk zou stoppen. Toen we in een armoedige stad aankwamen bleek dat veel mensen al ’s ochtends vroeg op straat waren, waarschijnlijk lopend op weg naar hun werk. Overal zag je krotten en vuilnisplaatsen. Toen we uit Mombasa reden klaarde het weer op en heel in de verte werden de eerste olifanten gespot, iedereen was opgewonden en ingespannen, door verrekijkers turend probeerden we de dieren te ontdekken en pakte fotocamera’s en videocamera’s om de eerste opnames te maken. De chauffeur zei dat we nog veel meer olifanten te zien zouden krijgen en veel dichter bij. Maar je weet maar nooit en we maakten toch de foto’s van een behoorlijk afstand. Als snel daarna zagen we een soort vos, die door zijn fraaie schutkleuren nauwelijks te zien was. Alsook een struisvogel. Na weer een stukje rijden zagen we ongeveer 10 olifanten onder en rond een boom, telkens als we dieren zagen stopte de chauffeur een tijdje voor het maken van foto’s. We zagen ook een grote groep giraffen die ideaal voor ons poseerden. Rond het middaguur arriveerden we op de Arubadam. Er lagen in de verte wat nijlpaarden in het meer en we hebben ook nog mooie plaatjes kunnen schieten van gazellen die water aan het drinken waren. Er liepen ook nog groepen zebra’s te grazen.

Bron: https://www.rondreis.nl/rondreis-kenia/tsavo-national-park/
Tsavo park (niet mijn foto)

Over enen arriveerden we bij ons overnachtingsadres, een leuk park. We gingen direct lunchen. De lunch bestond uit een erg goed buffet waar veel warme gerechten tussen stonden. In het restaurant hadden we uitzicht over de vlakte waar veel olifanten komen. Na het eten gingen we de hotelomgeving verkennen. We hadden weer twee kamers naast elkaar, maar nu zonder tussendeur. Er was ons ook verteld dat we de ramen gesloten moesten houden omdat de baboons hier erg brutaal zijn en de kamers binnenkomen. Onder de rots, buiten de hekken, was een waterdrinkplaats voor de wilde dieren waar we d.m.v. een smal steil trapje naar toe konden. Er was een soort bunker gemaakt met openingen op ooghoogte waar spijlen voor zaten. Van hieruit kon je de dieren van heel dichtbij zien. Eerst waren er alleen maar apen maar later zagen we een kudde olifanten richting het water lopen.

Om 16.00 uur vertrokken we weer voor een tweede gamedrive die tot 18.00 uur duurde. Terug bij het hotel hebben we eerst nog wat gedronken en zijn we later gaan eten. Het park was prachtig verlicht en terwijl we aan het eten waren zag de kelner in de verte een leeuw aankomen. Vader ging snel zijn videocamera halen in onze kamer. Toen hij in de kamer was hoorde hij wat en deed de gordijnen open en zag een olifant direct voor het raam staan grazen. Toen hij terug kwam in het restaurant was de leeuw inmiddels weg. Na het eten liepen we nog wat rond en tot onze verbazing zagen we dat de olifanten, die vader voor het raam zag, verder de hoteltuin in waren gelopen en al de struiken aan het eten waren. Ze stonden op ongeveer drie meter afstand van ons, iedereen stond te kijken en foto’s te nemen. Uiteindelijk gingen we doodmoe naar onze kamer, malariapillen slikken en naar bed.

Dag 3

Vandaag stonden we weer om 06.00 uur op om naar Abossellipark te rijden. Hier zouden we tot 14.00 uur blijven. De chauffeur had ons gewaarschuwd dat de weg wel hobbelig zou zijn, dit was bepaald geen “understatement”, enorme kuilen en hobbels om maar niet over het rode stof te spreken. Op een zeker moment zaten sommigen van ons met zakdoekjes voor de mond te ademen, alles zat onder het stof. Het zwarte kroeshaar van de chauffeur was helemaal rood. Onderweg zijn we eerst gestopt voor de wc’s en later nog een keer in een dorpje om te tanken. Bij dit benzinestation was ook een soort markt, het was verschrikkelijk armoedig, vies en stoffig. De kinderen hadden ontzettend vuile en kapotte kleding aan en bedelden constant om geld of snoep. We reden al snel weer verder naar het Ambossellipark. De begroeiing in dit park was veel groener. We zagen nu vooral kuddes zebra’s, gnoes en olifanten. Vóór de lunch kwamen we bij het park/hotel aan. Dit was ook een mooi park, nu niet op een heuvel, maar het waren kleine huisjes met uitzicht op de vlakte waar ook olifanten konden komen. Eerst hebben we de koffers uitgepakt en daarna zijn we naar het restaurant gelopen. Er werd daar gevraagd of we bij de mensen van ons busje aan tafel wilden gaan zitten. Dit was een goede manier om ze beter te leren kennen. Er werd vooral gepraat over vroegere vakanties van de anderen. Voor de volgende gamedrive gingen we eerst nog naar een Masai dorpje. Voor 10 dollar per persoon kregen we een dansopvoering en werd er iets verteld over de manier van leven en hoe de hutten worden gebouwd. Deze worden namelijk door vrouwen gebouwd en voor het geraamte gebruiken ze dikke takken en daartussen gedroogde koeienpoep. Ondanks dat de masai mensen zo lang zijn, moet je toch bukken om door de deuropening te kunnen. Binnenin staan twee bedden en in het midden is een vuurplaats. Het wordt dan ook een enorm rookhol, wat de vliegen weer weghoudt. Op de grond van het hele dorp ligt ook gedroogde olifantenpoep. Met olifantenpoep wordt ook vuur gemaakt dit wordt gedemonstreerd door het stamhoofd en een hulp.

Uiteindelijk werden we toegelaten tot een grasveld waarin een grote kring en op een opdringerige manier spullen werden verkocht. We hebben hier een kettinkje en een soort mes in een huls gekocht. Het was er voor de toeristen opgezet maar waarschijnlijk leefden ze ooit wel zo en wie weet grotendeels nu nog wel. Er werd door de medevakantiegangers gespeculeerd hoe ze woonden omdat ze behoorlijk verdienden met de entree en de verkoop. Toen we waren vertrokken werden we ingehaald door een busje waar alle Masai mensen inzaten. Er werden grappen gemaakt dat de werkdag erop zat en dat ze nu naar hun bungalows verderop gingen.

Dag 4

Om 06.30 uur stond er alweer een gamedrive op het programma. Erg vroeg natuurlijk maar iedereen was gewoon netjes op tijd. We gingen in ons safaribusje terug naar de plek waar we gisteravond waren. Daar werd gezocht naar enig teken van leven in de vorm van een leeuw. Helaas werd deze nog niet gevonden. We reden verder om terug te keren en net nadat we om waren gekeerd stonden we even stil om naar een groep hyena’s te kijken. Terwijl we onder de indruk waren van deze beesten merkte onze Groninger kalm op dat er twee leeuwen bij de afgelegen palmbomen zaten/lagen. We geloofden het niet meteen, maar na het zelf ook te zien, konden we alleen maar blij zijn met onze Groningse Safarimaat. Vol bewondering en enthousiasme was iedereen driftig aan het filmen en fotograferen en bleven we met onze verrekijkers staren. Na een tijdje kwamen we tot de conclusie dat er wel 5 leeuwen bij de palmboom lagen. Vier daarvan waren één voor één naar links achter de bosjes gelopen. Eentje bleef dus nog liggen. We dachten dat de ‘voorstelling’ voorbij was maar het werd alleen maar leuker en leuker. Een leeuwin kwam aan de andere kant van de bosjes met drie kleintjes tevoorschijn. Ze liepen nu niet zover bij ons vandaan en gingen naar links. Wij gingen met The Ultimate Safari Jeep langzaam ook naar links en toen de leeuwen besloten over de weg heen te gaan kon je als het ware hun snot voelen als ze moesten niesen. Uiteindelijk gingen we weer terug naar OI Tukai Lodge om te ontbijten, want we moesten een eind rijden om bij het Tsavo West National Park te komen. We gingen daar in tenten slapen, waar we allen nogal twijfelachtige gevoelens over hadden. Na een paar uur rijden stopten we bij een park om te lunchen, toen we net zaten onder een boom poept er een aap op Roxannes T-shirt.  Wat stonk dat! Na de lunch liepen we door het park, dit keer meer een aangelegd park met nijlpaarden en blauwe vissen in het meertje. Toen we eindelijk arriveerden bij de overnachtingsplaats was iedereen aangenaam verrast want de tenten waar zeer luxe. Luxer dan alle hotels tot zover. Vandaag zouden we niet meer weggaan dus we konden heerlijk relaxen. De tent stond op een betonnen betegeld platform en er zat een rieten dak op en de wc/douche ruimte was gemetseld.

Bron: https://www.kenyahotelsltd.com/place/oltukai-lodge/
Ol Tukai Lodge (niet mijn foto)

En we hadden warm water en een wc die het deed. De bedden waren ook van een betere kwaliteit met een mooie klamboe er omheen, alles was schitterend. Het zitje buiten stond ook op het betegelde platform. Het was alleen wel eng omdat er geen hek om het kamp was, dus alle dieren konden bij wijze van spreken tot vlak voor de tent lopen. Gelukkig werd er door het personeel goed op ons gepast. Ook toen wij ’s avonds naar het restaurant liepen, werden we al opgewacht door een Keniaan met een sterke zaklantaarn. Er zijn slangen en met een zaklantaarn op het pad schijnend blijven de slangen op afstand. Griezelig en ook spannend. Het was gelukkig niet koud buiten. Er was een barbecue georganiseerd en rondom de barbecue stond een groot buffet. We zaten weer met de busgroep bij elkaar wat erg gezellig was. We hebben hier voor het eerst zebravlees gegeten, het smaakte erg goed alleen is het idee om zebra op te eten niet echt leuk. Er stond de hele tijd een Keniaan met een soort speer op de wacht en hij hield goed in de gaten of er geen wilde dieren kwamen. Om ongeveer 22.00 uur gingen we weer terug naar de tent. Het is een erg lange dag geweest. Dit was de laatste safaridag en morgen gaan we naar Mombasa. Hier stappen we op de bus op weg naar het hotel, waar we de rest van de vakantie gaan doorbrengen.